mandag 19. august 2013

Min leseprofil

Jeg har ikke vært så aktiv på bloggen i sommer, så nå passer det med en liten presentasjon av meg selv igjen. På bokmerker.org har de utfordret bloggere til å skrive om sine lesevaner, og her er mine:

Den skal tidlig krøkes den som god kriminalorfatter skal bli ;)

1. Hvilken bok leste du sist?
Om jeg skal være helt ærlig, så var den siste boka jeg leste I-boken min, fra Go'bokens abc-serie. Den leste jeg på sengekanten i kveld, sammen med eldsteman som skal "lære" bokstaven I på skolen i morgen.

Den siste boka jeg leste for bare meg selv, var Hjem av Anne Karin Elstad. Rørende, vakker og trist bok!

2. Hvilken bok skal du begynne på nå?
Planen er at jeg skal lese Drep ikke en sangfugl av Harper Lee, som et bidrag til Lines lesesirkel der vi leser bøker fra 1001-listen. Det vil si, jeg har begynt på den, for nesten to uker siden, men ahr ikke lest mer enn 5-6 sider, så jeg er ikke helt i rute kan du si ... Men med mye på hjemmefronten og ny jobb, så vurderer jeg å lese ei litt mer lettliva bok. Kanskje en krim av Lars Mæhle?

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
Det er nok mest menn, sånn helt fra mitt eget lille hode, helt uten å telle. Men mannen er enig med meg. Men vi er ikke helt enige i prosentfordelingen mellom kjønnene. Jeg tenker 65% menn og 35% kvinner, men mannen tenker det er minst 70% menn.  Generelt tenker jeg lite på på om forfatteren er mann eller kvinne når jeg velger bok. Det betyr ingenting for meg.

4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
Jeg teller av og til, men langt fra ofte. Men jeg liker å følge med på når jeg er kvartveis, halvveis og så videre. Helt uavhengig om det er en god eller dårlig bok. 

5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? 
Omslaget på boka betyr mye, og det er jo også ofte omslaget som er førsteinntrykket mitt av ei bok. Og jeg dømmer glatt ei bok nedenom og hjem om jeg ikke liker coveret. Like viktig er vaskeseddelen bak på boka. Om den appelerer til meg, kan jeg faktisk velge å overse at boka har et lite tiltrekkende cover. Omtaler av ei bok appellerer ofte til meg. Og for meg betyr det lite om omtalen gir god eller dårlig kritikk av boka. Om en blogger roser ei bok opp i skyene som ikke appellerer til meg, da kan jeg tenke at "kjære vene, hvordan går det an å like ei så dårlig bok?" Likeledes om noen slakter ei bok, så kan jeg bli så nysgjerrig at jeg bare  lese boka for å gjøre opp min egen mening.

6. Når er en bok for lang?Alle kjedelige bøker er for lange. Så enkelt er det. 
(Og så må jeg innrømme at jeg kan kvie meg for å starte på tykke bøker, men det handler om at jeg vet at jeg lett glemmer at jeg "har et liv" når bøker blir for gode, og det blir fort et problem i en hektisk hverdag, hehe ... )

7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?Nei. Absolutt ikke. Men jeg har et mål om å lese flere bøker på englesk. Både fordi jeg vil bli flinkere i engelsk, men også fordi jeg tror at leseopplevelsen ofte kan bli bedre om man leser på originalspråket.

8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?Av de siste bøkene jeg har lest, må det nok bli Barnepiken av Kathryn Stockett. Det var fornøyelig lesing! Anbefales, oh yes!

9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?Nei. Dessverre.
Jeg husker for flere år siden leste ei forholdsvis tykk bok som irriterte meg grenseløst. Mest fordi det var en så uendelig dårlig tittel. Jeg tenkte tidlig at jeg måtte slutte å lese, men jo lenger ut i boka jeg kom, jo mer irritert ble jeg. og jeg kunne for alt i verden ikke skjønne tittelen: Beretninger om besettelse. Da jeg omsider hadde lest siste side, og jeg lukket boka, så jeg at boka het Beretninger om beskyttelse, og plutselig falt bitene på plass ;-)

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?Mye krim! Og absloutt ikke science fiction eller fantasy (heldigvis! Jeg er full av fordommer!)

3 kommentarer:

  1. Morsom lesning!:) Tror jeg snart er den eneste i verden som ikke har lest barnepiken. Gremmes!:) Takk for at jeg fikk bli litt bedre kjent med deg:)

    SvarSlett
  2. Så fint å bli bedre kjent med deg! :-) Anne Karin Elstad er en av de forfatterne jeg har veldig dårlig samvittighet for ikke å ha lest. Det burde jeg absolutt gjort noe med!

    SvarSlett
  3. Haha, fantastisk i punkt ti. Sånne lesefeil på enkeltord gjør jeg til stadighet også.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))