torsdag 4. juli 2013

Status halvveis i 2013 - henger jeg med?

Vi er allerede kommet til juli. Året går fort, og før vi vet ordet av det er juli blitt til jul. Jeg har satt meg noen lesemål for 2013, og det er på tide å se om jeg henger med i svingene. 

Første og viktigste mål
Kose meg med bøkene jeg leser - check!
Årets feel good, som også røsket i følelseslivet.
Ei bok som fremdeles jobber i meg!

Et annet mål har vært å lese 25 bøker i løpet av året. Som hjemmeværende mor på dagtid og travel arbeidstaker på kvelden, tenkte jeg at to bøker i måneden var et rimelig mål. Jeg har nok vært litt beskjeden, for allerede halvveis i året har jeg lest 19 bøker. Tror jeg ligger rimelig godt an til å overgå dette målet betraktelig. Det synes jeg er helt greit, det betyr bare at jeg koser meg!

Back to the classics: Jeg har med denne utfordringen håpet på å bli flinkere til å lese de gode, gamle klassikerene. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil. Foreløpig ligger jeg tynt an (1 av 6 bøker), og om jeg skal være ærlig (og det skal jeg jo!) så når jeg ikke dette målet. Pytt sann, det er jo ikke slik at bøkene forsvinner av den grunn. Og etter 2013, kommer 2014, så da er det bare å fortsette og lese. Etter å ha ønsket å lese Anna Karenina av Leo Tolstoj i over 20 år, kan jeg endelig si at jeg har lest boka. Det kjennes godt! 


I min litterære jordomseiling, som ikke har noe mer tidsperspektiv annet enn at jeg håper jeg rekker det før jeg dør som gammel og grå. I år har jeg lest bøker fra fem nye land: Russland, Sveits, Nord-Korea, Egypt og Irland. Kanskje jeg bør ha som mål å lese en bok hver måned. Uten at det må bli et must, altså, for det går ikke. Friheten i der-og-da-valget i bøker er fremdeles viktigst! Men igjen: Jeg sier meg fornøyd med fem bøker i jordomseilingen min.

View Litterær verdensomseiling in a larger map


Jeg er sikkert ikke alene om å ha mange uleste bøker i bokhyllene hjemme. Det var det som var
Boka jeg har kost meg mest med!
tanken bak å bli med i The off the shelf challenge. Til nå har jeg lest seks bøker, med et mål om i løpet av året skal ha lest 15 bøker neddynket i støv. Målet er fremdeles oppnåelig. Sånn passe fornøyd med 6/15.

Jeg har også utfordret meg selv på å lese bøker fra 1001 bøker du må lese før du dør. Her har jeg ingen tidsperspektiv, og jeg keser kun de bøkene jeg selv vil. De andre (fleste) forblir uleste, selv etter jeg er død. I år har jeg lest to bøker fra denne listen: Anna Karenina og Dommeren og hans bøddel. Jeg har en bok jeg skal lese i august, i Lines lesesirkel. Så da blir det minst tre i år. Muligens dette antallet burde vært noe høyere? Eller så sier vi som før: Så lenge  jeg koser meg med lesingen ...

Og så ligger jeg etter på bokomtalene, hele fire bøker som skal skrives omtale om. Men det sitter bare så uendelig langt inne når skrivesperren setter inn ... Snart, kjære venner, snart!

Disse bøkene har gitt meg mange gleder i 2013:

1. Anna Karenina av Leo Tolstoj (Januar)
2. Nesten frelst av Sigvart Dagsland av Olaug Nilssen (Februar)
3. Englemakersken av Camilla Läckberg (Februar)
4. Tusen strålende soler av Khaled Hosseini (Februar/mars)
5. Dommeren og hans bøddel av Friederic Dürrenmatt (Mars)
6. Stryk meg over håret av Agnes Lovise Matre (Mars)
7. Nådens omkrets av Jørgen Brekke (Mars)
8. Skumringstimen av Johan Theorin (Mars/april)
9. Nord-Korea av Eunsun Kim (April)
10. Ta vare på mamma av Shin Kyung-sook (April/mai)
11. Du forsvinner av Christian Jungersen (Mai)
12. Nattefokk av Johan Theorin (Mai)
13. Blodleie av Johan Theorin (Mai/juni)
14. Politi av Jo Nesbø (Juni)
15. Blå aubergine av Miral al-Tahawy (Juni)
16. Drømmeløs av Jørgen Brekke (Juni)
17. Ildfluesommer av Maeve Binchy (Juni)
18. Smertens aveny av Roar Sørensen (Juni)
19. Magnhild av Guri Idsøe Viken og Inger Johanne Sæterbakk (Juli)

Vil du lese andres oppdateringer? Her finner du garantert mange gode lesetips:

3 kommentarer:

  1. Mange fine bøker her- og fin oppsummering.:)

    SvarSlett
  2. Herlig oppsummering, og kartet likte jeg spesielt godt :) Du har fått besøkt en del flere plasser enn meg forrige måned ;) Og kjempegøy at du har linket hos meg, klem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Fin oppsummering:) Så bra du ligger godt ann på de fleste områder:) Klassikerne sliter jeg også med å få lest i år og jeg skulle lese tilsammen 22 stykker, har lest to av de, så ikke så bra. Men som du sier det kommer jo ett neste år også er jo høsten en fin tid å lese klassikere også:) Ha en flott juli måned videre!:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))