søndag 28. april 2013

Smakebit på søndag: Ta vare på mamma

Det er søndag, og tid for å dele litterære smakebiter igjen. Besøk bloggen til Mari for å smake flere godbiter - der er det garantert noe for enhver smak!

Min smakebit kommer i dag helt fra Sør-Korea: Ta vare på mamma av Shin Kyung-sook. Boka leste jeg for et år siden også, men om du leser omtalen min, så forstår du hvorfor jeg trenger å lese den om igjen. Det er en sterk og varm bok, og jeg blir veldig berørt når jeg leser den om igjen nå. Den har fremdeles en annerledes og til dels vanskelig skrivestil, men det gjør ingenting, for boka griper meg! Boka har jobbet i meg siden første gang jeg leste den, og nå kjenner jeg at den jobber mer i dybden. Dette er ei bok som berører meg på et personlige planet, og det er både litt godt og vondt samtidig ...


Dagens smakebit er hentet fra side 77:

"Han grep dem (morens hender) og lovet seg selv at han skulle gjøre disse hendene og denne kvinnen lykkelig, samme hva. Men det som kom ut av munnen hans, lød bare irritert da han spurte hvordan hun kunne bli med en fremmed mann bare fordi han sa hun skulle følge etter ham. Mamma freste: "Hvordan kan du leve uten å stole på folk? Det er langt flere snille enn slemme mennesker i verden!" Så smilte hun det vanlige, optimistiske smilet sitt."

Jeg ønsker deg en glitrende glad og herlig velsignet søndag!!!
Ta vare på de du er glad i!

9 kommentarer:

  1. Den boken läste jag för inte så länge sedan och gillade den. Men den gjorde bitvis ont... Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  2. Forstår godt at du vil lese denne en gang til, det er en god bok! Ønsker den en super dag,Pia.)

    SvarSlett
  3. Har notert den opp etter å ha lest omtalen din. Jeg liker bøker skrevet av forfattere med bakgrunn i Asia eller med handling derfra. Det er noe med stemningen, en slags ro selv om handlingen kan være dramatisk. Og selv om de har mer tette familiebånd kan man kjenne seg igjen. Mulig dette ble en utrolig klønete måte å forklare det på. Uansett, takk for smakebit og boktips.

    SvarSlett
  4. Dette er en bok jeg husker godt at jeg likte da jeg leste den. Takk for fin smakebit :) Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
  5. En förståndig mor, trots allt :)

    SvarSlett
  6. I lenger tid har jeg tenkt over hvor bøkene jeg leser kommer fra og jeg synes at jeg selv er blitt litt amerikanisert (For hjemland teller ikke - altså bøker fra Norge). Det er et ønske om å lese flere bøker fra andre land. For eksempel har jeg lest flere fine romaner fra Cuba. Da ville denne være den første fra Sør Korea og det ville være fint :-) Takk for fint tips og ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  7. Denne boka finns på min ønskeliste...
    Takk for smakebiten!

    SvarSlett
  8. Denne boka kjøpte eg i sommar, men gav den vekk til mora mi... Skal låne den tilbake snart, så eg får lest den eg også:) Høres veldig interessant ut - takk for fin smakebit!

    SvarSlett
  9. Fin smakebit. Sikkert en sterk bok, ja. Ha en fin kveld..:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))