søndag 21. april 2013

Smakebit på søndag: Nord-Korea


Det er søndag, og tid for ukens litterære smakebiter. Min smakebit kan du selvsagt lese i dette innlegget. For å få flere smakebiter, anbefaler ejg deg å ta turen innom Mari i Flukten fra virkeligheten: Der kan du velge og vrake i alle typer smaksprøver - noe for enhver smak! ENJOY!

Jeg har akkurat lest ferdig Nord-Korea - Ni år på flukt fra helvete - av Eunsun Kim, en veldig aktuell bok i disse dager. Jeg sitter igjen med mange sterke inntrykk!

Dagens smakebit er noe Eunsun Kim opplevde da hun var ei lita jente:

"Etter denne ilddåpen vennet jeg meg til de offentlige henrettelsene som skjedde regelmessig. Likevel ble jeg fylt av tvil hver gang. 
...
Det er ikke riktig at man skal dø på grunn av en bit bronse! tenkte jeg for meg selv. For første gang var jeg opprørt, men jeg holdt alle disse tankene for meg selv, for jeg skjønte med en gang at kameratene og lærerne kom til å se skjevt på meg hvis jeg fortalte dem hva jeg tenkte. I Nord-Korea vokter alle på hverandre, og hvert eneste øyeblikk, selv når du er sammen med vennene dine, kan noen dolke deg i ryggen. Helt fra jeg var liten, hørte jeg at foreldrene mine sa andre ting ute blant folk enn det de gjorde når de var hjemme."

15 kommentarer:

  1. Er veldig spent på hva du synes om boken! Sterk smakebit du deler med oss,Pia. Ha en fin søndag:) klem

    SvarSlett
  2. Høres grusomt ut.. Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  3. Denne boken har jeg hørt om, forferdelig å skulle leve under slike forhold!

    Hvordan går det med lesingen av Northanger Abbey? Jeg er faktisk ferdig, og var i går på biblioteket og lånte med meg neste måneds bok :)

    SvarSlett
  4. Det är hemskt att läsa om sådana förhållanden och veta att det dessutom är sant.

    SvarSlett
  5. Denne boka står høyt på leselista mi. Gruer meg egentlig til å lese den, men MÅ. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  6. Tack för smakebiten! Låter som en lite otäck bok att läsa, nä man vet att det är sant.

    SvarSlett
  7. Takk for en fin smakebit, tror jeg må lese denne, noe jeg gru-gleder meg til :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  8. Jeg håper du vil skrive litt om hva du synes om denne. Det er, som du sier et aktuellt tema, og en bok jeg godt kunne tenke meg å lese. Hvis den er bra.
    Ha en riktig fin dag, Pia!

    SvarSlett
  9. Sterk smakebit! Har notert meg boken og er en sterk kandidat når jeg kommer til Nord-Korea i prosjektet mitt om å lese bøker fra alle verdens land :)

    SvarSlett
  10. Den här boken vill jag verkligen läsa. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  11. Det här låter onekligen som en mycket läsvärd bok.

    SvarSlett
  12. Jag är själv intresserad av att läsa böcker om Nord-Korea och har inte hört om den här boken innan. Tack för smakebiten och hoppas du har en fin söndag! :)

    SvarSlett
  13. Sterk smakebit om et tema som er uforståelig for meg. Hvordan et regime klarer å underkue så mange mennesker og å få dem å gå i flokk. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  14. Tack för en intressant smakbit. Läste Flykten från Läger 14 för inte så länge sedan och det var skakande.

    SvarSlett
  15. Det är hemskt att läsa om förhållandena i Nordkorea, men också intressant. Tack för smakbiten!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))