mandag 19. november 2012

Poesi på mandag & Mandagstema

Den største lukka her på jord, det er å vera mor til to <3<3
TASTE OF HAPPINESS!!!

Bildet er med i Helenes Mandagstema - besøk bloggen hennes for å se flere bilder!

I dag har jeg vært tobarnsmor i to (nesten) hele år! Og enda må jeg klype meg selv i armen - hvordan kan jeg ha vært så heldig å få de to mest fantastiske barna i hele verden?!!! Jeg er stolt, lykkelig og forunderlig målløs over disse to vidunderlig perfekte guttene!!!
(og ja, jeg vet at dette ble litt klissete, men av og til må jeg få utløp for de overstrømmende gode morsfølelsene!!!)

Uansett, selv om barna mine er perfekte, så er det ikke til å komme vekk fra at dagene ikke er lyserosa hver dag ... I følge min sønn er jeg verdens beste mor, men selv han må innrømme at også mor er bare et menneske (og til tider et særdeles utålmodig menneske!!!)

Så i dag vil jeg dele et dikt av Louis Jacoby, 
til ettertanke i en travel hverdag 
(det er tross alt de vi har mest av!):

HVERDAG
Når en morragretten unge
slår seg vrang og rekker tunge
og nekter å ta klær og støvler på.
Når melkeglasset veltes
og geitostmaten eltes
mellom fingre som er klønete og små.

Ref.
Så husk at denne dag må du ta vare på, 
den forsvinner mellom fingra dine nå.
En gang vil du savne slitet,
da er det for sent å vite,
det er du som gjør din dag og tinning grå.

Når skringa og skrålet,
blir litt mer enn du kan tåle,
og du kjefter på en glede og en lek.
Når du har glemt å leve
midt i hverdagen og strevet,
og tålmodigheten din har satt sin strek...

Ref.
Så husk at denne dag må du ta vare,
den forsvinner i mellom fingra dine nå.
En gang vil du savne slitet, 
da er det for sent å vite,
det er du som gjør din dag og hverdag grå.


Du er kysten de en gang seiler fra,
si meg hvem er stor og liten da.
Når fremtidshavet ligger som et speil,
så blås din medvind inn i deres seil.
Når lørda`n blir til sønda,
du ber en stille bønn da,
om at unga ikke våkner klokka fem.
Men Vår Herre kan`ke love
at du skal kunne sove
når to små kommer inn med morraklem

Ref.
Så husk at denne dag må du ta vare,
den forsvinner i mellom fingra dine nå.
En gang vil du savne slitet, 
da er det for sent å vite,
det er du som gjør din dag og hverdag grå.

Lytt til sangen her:

8 kommentarer:

  1. gratulerer med de to åra:) kjempe fint dikt/sang"!!!
    Fatma

    SvarSlett
  2. For et nydelig innlegg, sitter her med en liten klump i halsen etter å ha lest diktet/sangen.
    To flotte gutter, og en flott mamma - en god smak av lykke dette.

    Fin kveld til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  3. Hei Pia:)
    Sååå nydelig 3-kløver!!!..og teksten du deler..kjempevakker:))
    Så hyggelig at du kikket innom meg..og nå skal jeg myse litt mere på den koselige bloggen din:))

    SvarSlett
  4. Herlig! Gratulerer som toårig tobarnsmor :)

    God tirsdag fra Huldrelevenet :)

    SvarSlett
  5. Hei, Skønne du og dine. Gratulerer med dagen og så herlig tekst du eler :)

    Godt å bli minnet på at vi må kjenne etter! Nyt dagene vider!
    Klem fra renate

    SvarSlett
  6. Så fint dikt! Og så sant! Det gjeld på nyte dagane! Har tre vaksne ungar, og kjenner av og til på vemodet, - at dei vart så altfor fort store. Men stort sett er eg glad for at småbarnstida er forbi :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))