tirsdag 20. november 2012

Boken på vent

Jeg har maaaaaange bøker på vent, altfor mange!! Hver tirsdag utfordrer Beathe oss til å skrive om en bok vi har lyst til å lese, men som enda (av ulike grunner!) ikke har blitt lest. Den kanskje viktigste grunnen min for å ikke ha lest denne boka er at jeg ikke har kjøpt den enda. En annen (ikke fullt så viktig) grunn, er at norske forfattere ikke står høyt på prioriteringslista mi for tiden, ikke forfattere jeg har lest før i alle fall. For tiden, og i maaange år fremover skal jeg lese bøker fra alle verdens land. Så om du har tips til gode bøker fra andre land, blir jeg glad for tips! Les mer om min litterære reise verden rundt

Jeg anbefaler et besøk hos Beathes bokblogg!

En bok jeg har lyst til å lese, er Jeg nekter av Per Petterson. Jeg ble fanget både av tittelen og av omtalen bak på boken. Mellommenneskelige relasjoner pirrer nysgjerrigheten min, og nå må jeg lese boka for å finne ut hva som hadde skjedd mellom Tommy og Jim, og hvordan det skulle gå videre med dem.


To menn møtes tilfeldig en tidlig morgen på brua over til Ulvøya i Oslo. Tommy og Jim. De har ikke sett hverandre på femogtredve år, men en gang hadde de vært venner så langt tilbake de kunne huske. Et vennskap like naturlig som å puste. Men hva skjer hvis den ene plutselig får det for seg at et vennskap må fortjenes? Og i dag: Jim står og fisker på brua, og Tommy kommer kjørende i sin nye Mercedes. Er det ikke rart, sier han, at ting kan bli sånn, omvendt. Fortid møter nåtid i det døgnet vi følger dem, tidlig i september, 2006.

Jeg har lest noen omtaler av boka i diverse aviser og nettsider, og Dagbladet skriver blant annet dette:

Å lese Per Petterson er likevel å bli minnet om forskjellen på mestring og helt middelmådighet. 
Med stillferdig selvfølgelighet omdanner nordmannen alle verdens tilfeldigheter til litteratur: bilturer på Romerike, kjøpesentre . i Lillestrøm, forsovelser på sofaen. I den sikre og store skjønnheten i språket ligger det et løfte om forsoning som gjør forvirringen og sorgen i hovedpersonenes liv desto vanskeligere å bære for oss som leser.

Hvilken bok leser du for tiden? 

12 kommentarer:

  1. Åhh,denne har jeg skikkelig lyst på,har ikke lest noe av forfatteren før men kjøpte nettopp Ut og stjæle hester.Noen tips kommer jeg ikke på akkurat nå men kan gi deg en lyd, spennendde med en litterær reise jorden rundt, kanskje noe å tenke på for 2013?
    Ha en fin kveld,Pia:-)

    Klem Beathe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut og stæle hester må jeg også få lest (den og så mange andre ...!!!)
      Hehe, håepr du bruker mer enn 2013 på en litterær jordomseimling ;) Men bli gjerne med innom noen nye land på nyåret :))

      Ha en glitrende glad aften!
      ENJOY!
      Pia

      Slett
  2. Har lest hans "Ut og stjæle hester", og den likte jeg veldig godt. Lånte den på biblioteket, men den bør jeg eie. Så flere av hans bøker; ja absolutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ut og stjæle hester eier jeg, men den har heller ikke blitt lest enda ... Jeg hørte forfatteren lese fra boka på litteraturfestival da boka var ny. Fikk ordetlig sasen for Per Petterson. Så forfatteren liker jeg, og så gjenstår det å se om jeg liker bøkene hans ;))

      ENJOY!!
      Pia

      Slett
  3. Eg "bannar i kyrkja" og er politisk ukorrekt når eg seier at eg ikkje ønskjer å lesa "Jeg nekter", men eg gjer det likevel :) Har lest Jeg forbanner tidens elv", og den likte eg rett og slett ikkje.

    Men - heldigvis! - er me ulike. Hadde alle hatt same lesesmak, ville det blitt kjedeleg.

    Lukke til med lesing.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er da ikke å banne i kirka!!! Jeg ville i alle fall ikke gått i ei kirke der alle uttrykk er de samme ...
      Kos deg med dine bøker, su, og så var det veldig hyggelig å ha deg på besøk her :))

      ENJOY!
      Pia

      Slett
  4. Har tenkt litt på om jeg skulle lese noe av denne forfatteren, men er litt usikker på om bøkene er noe for meg!? Det er vel bare en måte å finne det ut på, ikke sant? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan tenke meg to måter, jeg: Å lese boka selv, eller å lese andres omtaler. Jeg vil regne det første som det sikreste!
      Hyggelig å se deg i bloggen min :)

      ENJOY!!
      Pia

      Slett
  5. Denne ligger på nattbordet mitt, men enda på vent.. Månedens bok i Lesesirklene, så jeg må lese den når jeg er ferdig med 1Q84.:)

    SvarSlett
  6. Og så fikk den bokhandlerprisen i dag. Grattis.:)

    SvarSlett
  7. Denne står på vent hos meg og! Jeg har fått den fra biblioteket men må bare lese ferdig litt annet småpjusk først :-)

    SvarSlett
  8. TIPS: Les 1001-boka "I, Robot" av Isaac Asimov. Da dekker du Russland :-) For litt info om sci-fi boka, sjekk ut omtalen min her:

    http://ebokhyllami.blogspot.no/2012/10/bokomtale-i-robot-av-isaac-asimov.html

    :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))