søndag 18. mars 2012

En smakebit på søndag: En rød heltinnes død



Det er søndag, og tid for ukens smakebit. I dag vil jeg dele et avsnitt fra en av mine absolutte favrorittforfattere: Qiu Xiaolong.

"Han hadde en vag følelse av at det var noe merkelig med denne saken, noe komplisert som ventet ham.
Noe som var en parallell til hans erfaring som forfatter ...
     Et glimt av et tilslørt ansikt ved nedgangen til undegrunnen i Beijing, en duft av jasmin fra en blå tekopp eller en viss rytme i et loftsrom rfa et tog som skramler av sted inn i en fjern natt, og han fikk følelsen av å være på nippet til å skape et nydelig dikt. Alt dette kunne imidlertid vise seg å være et falskt spor, og det hele ville ende med at han strøk linjer som ikke holdt mål."

I denne boka, som er en del av en serie, møter vi politiførstebetjenten og dikteren Chen. Det er ikke bare en rivende god kriminalroman, men også et møte med kinesisk kultur og poesi. Det er ikke ofte jeg kaller en kriminalroman for vakker, men det gjør jeg om denne.


ANBEALES PÅ DET VARMESTE!!!
Om du vil bli med på utfordringen, kan du bli med  her.

16 kommentarer:

  1. Krim er jo nesten alltid bra og nervepirrande, og som du sa, av og til vakker. Veldig fin smakebit som fekk meg til å bli skikkelig nysgjerrig!! Ha ein fin søndag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du ble nysgjerrig, alle som liker krim bør lese denne!! Fin søndag til deg også :))
      Pia

      Slett
  2. Veldig fin smakebit:-))) Likte godt coveret på boken også:-))) Skal sjekke denne nærmere for jeg ble nysgjerrig på denne. Ha en fin Søndag:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. JEg sier til deg som til Mai Lene: Så bra du ble nysgjerrig, alle som liker krim bør lese denne!! Fin søndag til deg også :))
      Pia

      Slett
  3. Denne har jeg lest og likt. Jeg synes krimdelen var spennende, men det jeg likte best var de innblikkene vi får i kinesisk kultur. Jeg lærte mye jeg ikke visste fra før.
    Det er sagt om denne boken at forfatteren ikke kunne skrevet den om han bodde i Kina (han bor i USA). Den avslører ting om det kinesiske politiske system, som det ikke er mening at noen fra vesten skal vite noe om. Spennende er det hvert fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm ... JEg skrev et svar til deg tidligere, Astrid Terese, men det forsvant visst ...
      Det er riktig det du skriver, og jeg hadde planer om å ha det med i innlegget mitt, men jeg hadde visst fryktelig dårlig tid i formiddag ;)) Takk for at du nevner det i kommentaren din!!!
      Og jeg er veldig enig i at ved siden av den gode kriminalhistorien, så er det enda mer spennende med innblikket vi får i kinesisk kultur, og jeg synes det er så vakkert med den kinesiske litteraturen vi lærer å kjenne!
      jeg ønsker deg en glad kommende bokuke :))
      Pia xx

      Slett
  4. Høres både spennende og interessant ut :-) Takk for tips!

    God søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En glad søndag til deg også, Silje! Jeg håper du får lest boka ved en anledning!
      Pia xx

      Slett
  5. Dette hørtes ut som en veldig fin krimbok, skrev den ned:) Takk for smakebit og tips:) Ha en fin søndagskveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du vil like den! Ha en fin onsdags(!)kveld! (tar visst litt tid med kommentarene av og til ...)
      Pia

      Slett
  6. En poetisk krimbok? Jeg er ikke så glad i krim, men denne virker jo veldig interessant på grunn av det poetiske aspektet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det poestiske aspektet var noe av det beste med boka :) Kanskje dette er krimmen for deg, da?!!
      Ha en glad kveld :)

      Slett
  7. Hm, det var en ny krimbok, eller rettere sagt en jeg aldri har hørt om - skal sjekke ut denne en gang :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjekk ut den, anbefales! Håper du vil like den (en gang!)
      ha en glad kveld :)

      Slett
  8. Det hørtes faktisk ut som noe så uvanlig som en original vri på det vi ofte kjenner som en politibetjent som har dårlig humør og er litt for glad i det sterke. En nydelig smakebit, Pia. Tusen takk for at du delte den med oss. Det er forresten veldig hyggelig å ha deg med på "En smakebit på søndag" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Mari!
      ja, jeg synes også det er befriende med en fyllefri politi betjent :) Selv om jeg også er glad i både Varg og Harry ...
      Jeg er veldig glad for at du har startet smakebit på søndag - et veldig bra tiltak :))
      Ha en glitrende glad kveld!!
      Pia

      Slett

Jeg setter stor pris på at DU legger igjen en hilsen i bloggen min! Tusen takk!!! Og med ønske om en glitrende glad dag til deg :))